Solsting

När jag vaknde vid 10 imorse och tittade ut genom fönstret möttes jag av samma syn som tidigare dagar. Grått och molnigt..kanske tillochmed lite regn i luften? Jag blev deprimerad och gick och la mig i protest (och brist på annat att göra) igen. Två timmar senare vaknade jag av att solen sken på oss, tittade ut, och mycket riktigt, helt molnfritt och värmen slog hårt mot mig när jag gick ut på balkongen.
Jag och Laurence behövde bara utbyta en snabb blick, sedan tog det sisådär 3 sekunder, sedan stog vi och väntade på hissen utanför. Vi kastade i oss frukosten på vårat stammis-ställe, och gick sedan de få metrarna till stranden.

Sedan dess har vi varvat solstek och vattenplask om vartannat. Huuur skönt som helst, nu börjar det hända grejen på ”paradisön” alltså! Jag som började fundera på om den verkligen förtjänade det nämnet. Men jodå.
Klarblått vatten, som när man går i knappt märker någon skillnad till den varma luften, och lååånga, vita stränder kantade med kokosnötspalmer och ryska strandkafén.

När våra kroppar började få en lite mörkbrun/svart toning kände vi att det räckte för dagen, och pallrade oss hem igen.
Vad kvällen bjuder på återstår att se (läs: se över budgeten), men nu ska vi få i oss lite mat. Ville bara att ni skulle bli lite avundsjuka där hemma.
Tro inte att jag inte vet om eran värmebölja som sköljer över Sverige (och Europa) just nu, och att jag inte har grämt mig i dagar över att jag inte är DÄR istället. Men nu slår jag er med hästlängder :D

Är lyckan här för att stanna?

Mina kära vänner, det har varit ett par riktigt deppiga dagar här på paradisön Hainan.
Regn och åska har förekommit mer eller mindre hela dagarna. Vi har då upptäckt att denna ön enbart är till för att bada och sola på. Det finns alltså inte mycket att hitta på regniga dagar i Sanya.
Som jag tror att jag nämnde innan så består typ 50% av invånanarna av ryssar, och vi gjorde snabbt uppptäckten att kineserna har anpassat sig därefter, och pratar därför ryska utan problem. Men engelska kan dom inte ett ynkaste ord..
Lite frustrerande. Något annat som varit smått irriterande har varit att våran toalett på hostelet inte fungerat som den ska. Jag lämnar inte mer information angående det där, mer att det varit..mödosamt. Efter att ha varit instängda på rummet i vad som kändes som en evighet, såg jag fram emot att prata med Rikard på Skype ett tag under kvällen.
Prick kl 21 skulle vi ses. 20.55 lägger internet ner. Inget vi oroade oss för så mycket, då flytande, problemfritt uppkoppling inte är något att räkna med i detta land. Men när det inte gick över efter nån halvtimma trippade jag ut till receptionen och kollade läget.
"Nej, inget internet ikväll. Vi har glömt att betala den räkningen, så det kommer förhoppningsvis tillbaka imorgon igen, godnatt".
Fast han sa det såklart inte på detta viset, utan som alltid när man vill fråga något så blir det några trevande ord, som man inte vet är engelska eller nåt annat, sen går som över till kinesiska helt, och jag får ropa på Laurence som får översätta mitt samtal åt båda parter...

Det råkade rinna över för mig där, när det dyraste stället vi bor på inte har fungerande toalett eller internet, så nästa dag checkade vi ut, och meddelade att vi flyttar 6 våningar ner i samma byggnad, till ett exakt likadant rum, fast mycket billigare... Hon försökte ge oss olika erbjudanden, men icke.

Vår första natt på det nya stället (6 våningar ner då), visade sig dock inte vara perfekt nu heller. ACn låter som om man sover PÅ en motorväg, och är dessutom placerad precis ovanför mitt huvud, så när det blir för kallt o högljutt så vaknar jag (för vi har ju inga björnfällar till täcken direkt), stänger av den, sover gott i en halvtimme, då jag vaknar för att det är kvävande varmt, vill sätta på ACn igen, men batterierna håller på att ta slut så den går inte igång!!
Dessutom består vårat "internet" av ett modem, som la ner efter en kvart, så nu får vi söka oss till cafén resten av resan tror jag. Om vi inte vill flytta igen då, men vi är så trötta på vår packning nu så...

Hm, som ni märker har jag en del att avreagera mig på.. Har fortfarande, 3 dagar senare, inte fått prata med Ricardo.
En myyyycket glad nyhet är dock att solen tittade fram vid 15.0 idag, och vi kunde inte kommit i våra badkläder snabbare, kutat ner till stranden och slängt oss i vattnet (som har helt sjuka vågor).
Äntligen!

Imorgon hoppas vi på repris, och då kommer jag nog med ett gladare inlägg också!

Ge mig solen tillbaka!

Våran tredje dag på paradisön har tagit sin början, och precis som igår är det molnigt. Igår vaknade vi dock av världens åskknallar, så jag antar att det är bättre idag.. Men fortfarande inte riiiktigt som jag hoppats på. Jag vill ligga nere på stranden och pressa, bada, plaska runt i vattnet, snorkla, åka bananaboats mm mm.
Jaja, kanske är det ett tecken från ovan att jag borde ta det lugnt även idag, och bli helt frisk innan jag påbörjar dessa aktiviteter.

Igår tog vi bussen till Sanya, vilket är "the place to be" här på ön, och checkade in på ett mycket charmigt vandrarhem på 12e våningen! Bakom oss ska tydligen stranden ligga, och den verkar ligga inte så långt från allt happening.
Grejen med Sanya är att detta är detta stället är för för ryssarna vad Kanarieöarna och Thailand är för svenskarna; deras mecka.. Det är alltså allmänt känt att det kryllar av dom här, och alla menyer och skyltar står på kinesiska och ryska.

Jaja, vi får väl se vad vi ska hitta på idag då. Kanske lägger upp en del bilder på Facebook. Börjar ännu bli dags nu igen. Tar sån himla tid att sortera bara.
Nu tänkte jag och Laurence ha en liten memorial-stund för Micheal Jackson.
Helt sjukt att vakna till denna nyheten alltså! Fruktansvärt tragisk, speciellt med tanke på att hans jättekonserter skulle börja om mindre än en månad..

Hainan!

Igårkväll sa vi hejdå till fastlandet. Nu ska vi inte tillbaka på ett bra tag. Ska bli så hiiimla härligt!
Vi tog först en 8 timmars sovbuss till Beihai. Det var en väldigt mysig buss, med typ 30 sängplatser. Sängplatser för små, smala dvärgar typ.. Som tur var lyckades jag och Laurence norpa åt oss en av de re dubbelsängarna som fanns, så på bredden fick vi lite mer plats. Men på längden var det knapert. Högljudda högtalana och tv-skärmar fanns det överallt med som spelade kinesisk, jobbig kareoke fram till typ 02. Det blev inte mycket sömn den natten..
Kom fram vid 05, lyckades neka 3000 taxichaufförer, och ta oss till McDonalds för att invänta soluppgång. Båten gick inte förrän 18 på kvällen, och var självklart även den framme 05 på morgonen. Seeegt. Tog oss till vandrarhemmet, som visade sig vara stängt fram till 08 på morgnarna. (Sov för övrigt som en sten under hela båtresan. Somnade vid 19 och vaknade 11 timmar senare, fortfarande aptrött.. Och båten ska vi inte ens prata om, såg ut som något de bärgat från havets botten, och att den innan den ens sjönk redan såg ut som ett ruckel.. Men vi kom framåt iallafall..)

Igår innan färjan tog vi några timmar på stranden, men det behövdes inte många minuter innan jag kände att solen och vinden inte gjorde så gott för mitt halsont. Nu har jag inte ont i halsen längre, men det har övergått till näsan istället, och jag får fruktansvärda nysattacker. Ni vet när man kan gå runt i typ 10 min och kisar och drar på näsan och känner att en nysning är på gång hela tiden.. Och sen släpper det loss som tusan och så kommer det 300 på raken. Där är jag nu.
Så idag skippar vi stranden (Laurence har ändå bränt sig lite redan). Dessutom är vi bara i Haikou, vilket är öns huvudstad, så det är en bra bit till nån skaplig strand. Men vi planerar bara att stanna i Haikou tills imorgon, sedan ska vi ta oss till Wanning, där det finns myyyycket goda badmöjligheter. Som vi har längtat!
Det är väldig varmt just nu, svettades redan vid 09 imorse. (Egentligen började det redan vid 08, men jag tänkte att ni ändå inte skulle tro mig om jag sa det). Men hettan gör inte så mycket. Vi har grävt fram bikinisarna, sommarklänningarna, brillorna och sunlotionen, så nu njuter vi.
Dock borde jag kanske nämna att vi (tillsammans med alla andra), gömmer oss inomhus under de värsta timmarna, och jag har redan druckit 2 liter vatten.

Nu ska vi sätta oss o smaska på några mangos och drakfrukter som vi köpt, sedan bege oss ut på lite sightseeing.
Hade tänkt lägga upp lite bilder, men orkar inte resa mig och gå bort till min kamera för överföring. Är rädd att det kanske sätter igång ännu en nysattack. Ha överseende, jag är sjuk på min semester!

=)

vackraste platsen på jorden..

Hej där hemma!
Nu har vi varit i Guilin samt grannbyn Yangshou sedan i lördags. När vi kom till Guilin upptäckte jag en värme som jag aaaldrig varit med om förut. Jag är i vanliga fall inte den svettiga personen, men det här är helt sjukt alltså!
Under söndagen var det 38 grader molnfritt.. Mmm, jättehärligt, verkligen.....
Vi stannar ju inte överdrivet länge på varje ställe, så vi var ändå tvugna att hålla igång.
Men vi har fått väldigt mycket gjort dessa dagar, trots den olidliga värmen.

Vi har åkt norrut och besökt grottor, åkt flotte med en väldigt trevligt kines, åkt bambubåt ut till Elephant Trunk Hill, bamburafting nedför Yu Long River, shoppat, hyrt cyklar och åkt ut på landsbygden.... Helt fantastiskt.

När man tänker kinesiskt landskap, eller typ Vietnamesiskt också, så är det precis den där typiska bilden som finns här.
Ikväll åker vi vidare mot nya platser igen dock. Men inte vart som helst, utan Haiiinan!
Som vi har längtat! Men jag skriver mer om det när vi väl är där..

Härromdagen när jag och Laurence gick omkring och försökte låtsas som om värmen inte störde oss, trots pustanden, 10 vattenflaskor och svettiga kläder, så kom det fram en liten skara med barn och fråga om dom kunde få prata med oss ett tag. först trodde vi att de ville sälja något, men sedan visade sig att de hade "utedag" tillsammans med sin engelskalärare.
Med den utedag innebar tydligen att de ger sig ut på stan och ser om de kan hitta några utlänningar att prata engelska med. Och deras engelska sedan! Den var hur bra som helst!
Jag blev verkligen imponerad, dom grupperade upp sig; alla tjejer gick till Laurence och killarna gick till mig, och överrösta oss med frågor. Allt för att öva sin engelska.
De var 12 år, och hade läst språket sedan de var 6 år! Det händer ju inte ens i Sverige.
Dom berättade att deras lärare (som var hur bra som helst), alltid pratade om hur viktigt det var att kunna engelska, att det är ett stort internationellt språk, och att de skulle kunna få bra jobb om de lärde sig det väl.
Dom var hur gulliga som helst, och jag blev verkligen glad av att få träffa dom. Engelska är inget de lägger någon energi på att lära sig här i övrigt liksom.

I övrigt gick våran 23 timmar långa tågresa bra. Vi hade med oss en väldans massa frukt, och hade inte sovit mycket natten innan, så vi tog tilfället i akt att ta igen lite. Vi hade tack och lov sängplats, så det blev inte så mycket stirrande från kineser den här gången...

Håller även på att bli sjuk. Världens halsvärk! Illa illa. Jag visste att det skulle komma, men jag tyckte det verkade som att jag klarat mig..
Stekande hett utomhus, och isande aircondition inne.

Jaja, här kommer lite bilder från våran vistelse på världens vackraste plats.

De kinesiska små underbarnen

Hostels för turister på nedervåningen, och mini"hyddorna" där kineserna själv lever...
Kontrasternas land!

Så här ser det ut överallt här

Vi lämnar märken efter oss i Yangshou

Hejdå underbara Shanghai!

Ska bara skriva ett kort inlägg nu, sitter här i lobbyn, klockan är 07.50. Vårat tåg mot Guilin går om exakt en timme, och jag  väntar på Laurence. Som vanligt. Haha
Nu har vi nog hamnat i den där perioden där det är liiiite svårt att leva på varandra 24 timmar om dygnet. Men som tur är så är vi väldigt lika, så vi gnäbbar av oss det ganska snabbt, sen är det bra igen.
Stående problemet är dock att hon aaaalltid är långsam, och därmed sen. Men tåget måste vi hinna med iallafall.

Nästa stopp är alltså Guilin. En 21-timmar lång tågresa genom Kina. Vi ska ner till södern, äntligen. Alla säger så himla mycket bra om det stället. I denna delen av landet kan man allt mindre räkna med att folk förstår engelska, eller ens pratar samma dialekt som Laurence är van att prata kinesiska med dom. Men jag har upptäckt att man kommer överraskande långt med kroppsspråk här. Kanske gäller det  överallt i världen, men kineserna är så hjälpsamma, att dom går inte förrän dom vet att man hamnat på rätt buss, och skrivit ner adresser och pekat och hållt på tills vi förstår. (Läs: "förstår".)

Tiden i Shanghai har varit underbar, men just nu känner jag att det kommer bli härligt att komma ut på "landet" ett tag. Så fruktansvärt mycket buller, tutande, skrikande, folkmassor överallt. I need space!
Sen kan vi knappt vänta tills Guilin är över och vi får börja våran resa mot paradisön, där vi ska stanna i lite mer än 2 veckor. Kommer bli helt löjligt härligt med sol, bad och fruktdrinkar. Yummie!

Myggorna attackerar!

Våran tredje dag i coola Shanghai har tagit sin början. Min laddning tvätt ligger och bubblar i rummet brevid, ska bli väldigt härligt att få lite rena handdukar och kläder.
Imorseräknade jag 24 myggbett på mina ben. 24 st, som alla kliar samtidigt, växer sig stora som plommon, och ser allmänt fula ut. Jag har varit väldigt bedrövad eftersom jag typ badar i myggspray varje morgon, men senare på kvällen när jag sitter med dator i lobbyn så hänger som ändå på oss som...myggor!

Men imorse när jag satt och kliade så att benen och naglarna brann, läste jag på förpackningen, och fick veta att sprayen bara skyddar i högst 8 timmar. Hahaha  Inte konstigt att jag varit ett så lätt byte framåt kvällen då!

Igårkväll var vi ute på äventyr. Vi ville så gärna se skylinern nere vid floden. På andra sidan kan man se skyskraporna tändas och blinka på hålla på i olika färger när det blir mörkt. Ascoola båtar åker förbi, med reklam-tv-skärmar större än biografernas. Dock fick vi veta lite innan vi kom till Shanghai att hela den promanadvägen där man får stå för att se det, är avstängd för omfattande ombyggnad.
Men vi lät det faktiskt inte hindra oss, utan lyckades smuggla in oss på området ändå. Det var helt mörkt, så ingen såg ju oss, men vi fick leta väldigt länge efter en lämplig ingång (eller snarare en mur, stängsel, staket, att klättra över).
Väl inne hade vi heela avsatsen för oss själva, och vääärldens bästa utsikt över ljushowen. Jag, Laurence och Sonia, en polska som vi träffade i Suzhou, och delar rum med tills hon reser vidare imorgon.
Vi tog huuur många bilder som helst, och picknickade med maten vi tagit med oss.

Efter någon timme eller två så kom en vakt och föste ut oss. Knappt han kunde hitta någonstans att ta sig ut igen, men han var inte alls arg. Fåordig dock, så han kanske inte var överdrivet glad heller.
Men men, det var det värt  =D

Shanghai baby!

Igår eftermiddag anlände vi till händelsernas huvudstad, asiens metropol mm mm mm; Shaaanghai.
Vi älskade staden så fort vi bara rullade in på perrongen med tåget, och så har det förblivit.
Det är verkligen en internationell stad, där de flesta unga människor faktiskt pratar engelska. Helt underbart för min del, som har fått hänga på Laurence för att förstå deras kinesiska hittills.
Skyskraporna och byggnaderan är heeelt sjuka!
Vi gick längs med Nanjing Road som är typ huvudgatan, vilket är typ Las Vegas, New York, Bangkok, aallt du kan tänka dig, på ett ställe. Nu har jag inte varit i något av de andra städerna som jag nyss nämnde, men jag kan tänka mig det iallafall!

Imorse gick vi upp tidigare än någon annan dag hittills under min resa (08.30), för att äta frukostbuffé på hostelet. Vi fick veta det som en glad överrraskning igår när vi anlände att det ingår i priset. 40 pp/natt, med internet och frukost. =)
Dom sa att frukosten skulle vara bra, och continental..
Det som erbjöds som sketna dumplings (som jag ännu inte vågat mig på att smaka), havregrynsmusli, och vitt, rostat bröd, utan smör eller något. Inte någn vidare stadig frukost, mer som en förrätt, så vi gick och la oss igen, och vakna nu för en liten stund sen.

Jag hade kunnat skriva hur mycket som helst om staden redan, men får nog vänta. Har ju bara varit här i ett dygn nu. Ska vara här ändå tills på fredag. Yeeeha!

Suzhou

Igår tog vi oss från Hangzhou till Suzhou via tåg. Kom fram till vårat aaasmysig hostel vid tolv på natten, hade gratis internet på rummet som är inrett heeelt med IKEA-möbler. Jag såg det direkt när jag kom in, våningsängarna, skrivbordet, hyllorna och lamporna. =)
Efter någon timme anlände en kinesisk tjej till vårat rum, och jag tänker inte ens börja med att försöka beskriva henne..
Hennes namn är Barbie, och hon är "skådespelerska" i Kina.
Jag har aldrig i hela mitt liv träffat någon som pratar så mycket i hela mitt liv. Jag och Laurence somnade inte förrän 03.30, då vi äntligen såg en glipa i pratandet, och släckte ljuset illa kvickt.
Hon är här för att ta sina bröllopsbilder...själv.
Hon har ingen pojkvän eller något sådant, utan vill bara passa på att ta dom medans hon fortfarande är ung.. Hon ska även frysa in sina ägg om det skulle vara så att hon inte hinner få barn i tid.
Hon är 23.
Jag och Laurence fick skriva till varandra på msn och konstatera att hon var psyko, och bäst att låsa in alla våra värdesaker och alla saker som hon berömde oss för, i säkerhetslådorna. Hm, nu beskrev jag henne ändå, men det var bara toppen på isberget..
Säkerhetslådorna är förövrigt sjukt high tec här på hostelet. Man får ett armband med en liten magnet på, som man touchar  vid handtaget på lådan, och så vrids typ 200 lås om, och den öppnas. Fräsigt värre!

Idag har vi varit på Humble Administration Garden, en mycket vacker och fridfull trädgård som sträcker sig över hela staden typ. Det har varit sjukt varmt, och jag har fått typ 3000 myggbett..
Nu ska vi hita nåt ställe att äta på, ska se om jag hittar några bilder att lägga upp nu med...
See ya!

Vårat hostel i Hangzhou. Dom hade bara 15 flaggor upphängda, och en av dom var den svenska.
Även om dom inte ens visste hur man sa det på kinesiska eller var det låg =S

Redo för äventyr

Hostelkillen var hur snäll som helst, pratade jättelite engelska,
men hjälpte oss med jättemycket.

Humble Administration Garden i Suzhou

Ny stad, nya äventyr

Heej!
Nu sitter jag och Laurence på ett nytt litet hostel, i en ny stad, i en ny del av Kina; Hangzhou!
Tågbiljetterna som vi räknat med att köpa igår var såklart slut, och vi ville inte stanna i Beijing längre än nödvändigt, eftersom då hamnar vi efter med allt annat vi ska göra.
Därför tog vi den sista utvägen ut ur staden; 14 timmars tågresa med sittplatser.
Det var en...upplevelse. Och ingen bra sådan heller. Haha
Inget benutrymme över huvud taget, och våra väskor fick inte plats att lägga upp ovanför oss, vi så fick ha dom bredvid oss, vilket blev sjukt mycket mer trängre.
Helt sjukt att det är så här kineserna måste färdas om de vill åka billigt.
Tåget puffade fram i 130 km/tim, och framåt tolv, ett på natten så låg alla huller-om-buller verkligen.
Tjejen som satt bredvid mig skulle ringa hela sitt kontaktnät och prata ashögt hela natten, paret mittemot oss knaprade och skalade solrosfrön mm mm mm.
Förutom detta så var vi såklart huvudattraktionen nummer ett. Kanske låter som om jag skryter, men det var inget positivt.
Tänk dig att en massa ögon på dig som observerar allt du gör.
Äter dom nudlarna rätt? Kommer de förvandlas till monster med lysande ögon? Oj, ska hon gå på toaletten nu?

Letade i min bok hur man säger "Sluta glooo!!", men hittade inget.
Dom är ju dock väldigt hjälpsamma, så man kan inte bli arg, men i slutet var det riktigt jobbigt faktiskt.

När knaprandet började var jag tacksam för min mp3

Nudeldags!

Den här viga gumman hjälpte oss hitta rätt buss

Nu är vi iallafall i Hangzhou, en stad på ca 7 miljoner. Hälften så stor som Beijing alltså, men den känns mycket mindre. Det första vi upptänke var hur mycket äldre det finns det. Mitt i staden ligger West Lake, som vi ska utforska mer snart, men vi såg den när vi åkte förbi med bussen, och det var helt sjukt vackert.
Ligger en massa höga, klippiga berg i bakgrunden också, och några saker att se, så vi ska ge oss ut och hyra cyklar nu, och beta av sak för sak. Imorgon åker vi vidare igen, men jag är redan kär i denna staden!

Ni hao

Ni hao allihopa.
Har ni det bra hemma i kalla sverigelandet?
Här har det faktiskt regnat hela natten, och ser ut att vilja fortsätta ett bra tag till. Men det är fortfarande shortsväder.
Igår var vi ute vid Fågelboet och Vattenkuben. Vi satt där tills det blev mörkt, för då tänder de upp så det blir ascoolt.
Testade även på Pekinganka igår, vilket inte direkt var någon sensation för min del. Däremot hade de ett sorts bröd som man droppade i en sorts mjölk-socker-röra som var smaskens!

Den snarkande tysken har nu lämnat vårat rum, och vi kan leva rövare bäst vi vill nu. Även om vi mest sover där inne.
Förresten, det blir mörkt här redan kl.20 på kvällen, vilket är helt sjukt psykande nu i början. Man blir trött direkt typ. Och ljust blir det någon timme senare än i Sverige. Inte konstigt att jag inte fått in drygnsrytmen än. För det har jag inte definitivt inte.

Nu ska vi gå och äta frukost någonstans, ville bara hinna in och kolla på aftonbladet och se hur det gick i valet;
och jag är mer än nöjd med resultatet!

Fråga mig inte.. Meningen  var att vi skulle vara undervattensfiskar...
Med tanke på bubblorna asså...

Fågelboet kvällstid

Som ni förstår så kryllar det av kineser, men det kryllar även av dom som kommer fram
och vill fotografera sig tillsammans med oss "utlänningar". Helt sjukt!
Känner mig som Angelina Jolie eller någon annan eftertraktad superkändis.

Förbjudna staden

Heej!
Idag gick vi upp tiidigt, tidigt (och då övertalade vi ändå Pablo om att få sova lite till), sedan gick vi iväg på dagens turistande. Först gick vi till Maos Memorial Hall, där han ligger "begravd". Det spöregnade såklart hela vägen, så vägen dit var ganska så lerig, så vi var mindre glada när vi kom fram. Först kom vi fram till utgången av Memorial Hallen, så vi fick gå ruuuunt till andra sidan för att komma till entrén, vilket var en liten bit. Sedan blev vi ivägknuffade och fick veta att inga väskor eller kameror var tillåtna där inne. Vi  fick därför gå en bra bit till för att komma till deras väskinlämning, där de tog 25 yuan för våra saker!
Efter det fick vi gå tillbaka, ställa oss i kö, och gå igenom tullar och securitychecks för att komma vidare.
Säkerheten där var mycket större än på flygplatserna, så de här måste ju vara något jättestort tänkte vi.
På vägen in såldes dyra blommor som man kunde skänka till Mao, och det var så många kineser som köpte dessa!
Vi kom slutligen in till en stoor sal där blommarna lades vid ett minnesaltare, sedan slussades man iväg till ett stort inglasat rum, där Mao låg på en liten snövitbädd.
Tydligen fick man inte stanna för beskådning heller, utan var hela tiden tvungen att hålla sig i rörelse mot nästa dörr, så vi hann knappt se honom alls.
Och det var allt. Efter det inglasade rummet var det souvenirer på Mao och det var såklart bara kineserna själva som var intresserade av detta, och sedan var det alltså slut!
Så mycket ansträngning, förhoppningar och pengar för typ..ingenting.

Efter det gick vi vidare till Förbjudna staden. Tänker inte skriva överdrivet mycket om det heller, utan det var som ett kolosalt museum typ. Kul att ha sett det, ganska mäktigt, men alldeles för mycket prylar att titta på. Tallrikar, smycken och sånt där.

Sedan åkte vi till ett stort shoppingområde och åt KFC. Hittade även ett Starbucks, där vi slog oss ner med varsina Caramel Macciatos. Nu har det faktiskt äntligen slutat regna, men jag tror inte det blir mer turistgrejer för vår del idag.
Ikväll ska vi ut och upptäcka nattlivet, och imorgon blir det Kinesiska muren!

Inne i Förbjudna staden..

Laurence på Starbucks

I varje hörn sitter en massa män och ägnat sig åt detta spelande..

Mitt internet är suuperlångsamt nu, så det kommer myyyycket fler bilder på Facebook vid senare tillfälle!

Dag 1 på mitt äventyr

Herreguuud, vart ska jag börja?
När jag kom till flygplatsen kl 06.00 imorse kunde jag bara inte sluta lé. Att jag äntligen är i Kina är helt sjukt otroligt!
Laurence mötte mig på flygplatsen, sen åkte vi till hostelet som vi bor på nu. Betalar 170 kr för 3 nätter. Inte helt fel!
Det ligger mitt i Hutong-området, vilket är en stadsdel där man typ reser tillbaka 100 i tiden. Trånga gator, dammigt, gamla män som spelar schack i gränderna och gummor som rensar grönsaker i gatubrunnarna mm.

Idag har vi hunnit med hur mycket som helst känns det som. Jag hade orkat göra ännu mer om det inte var för att jag sovit typ 6 timmar på två dygn, och värmen gjorde att man smälte bort.
Himmelska fridens torg, några parker vid Förbjudna staden, Silkesmarknaden där jag gjorde min första prutning på ett par assnygga converse. Det var bland den värsta stressen jag varit med om där inne asså, dom drog i en som galningar, alla sålde samma saker och drog samma repliker för att få en att komma över till dom och handla. Att undvika ögontackt och att inte titta på deras saker för länge utan att vilja handla något är tipset. Men jag ska inte shoppa speciellt mycket i varken Peking eller Shanghai, det kommer bli mycket billigare på andra ställen. Det jag verkligen har lagt pengar på idag är vatten!

Nu sitter jag på hostelets mysiga coffeebar, där det är gratis internet, vilket är ganska härligt kvällar som denna när jag bara behöver relaxa lite.

Hmm, vad mer? Vi bor i ett 4-bäddrum tillsammans med en annan av Laurence vänner Pablo (som tack och lov pratar flytande kinesiska), och en okänd tysk som jag inte träffat än, men ryktet säger att han snarkar något otroligt. Får se hur det utvecklas där.

På flyget hade vi förresten privata små tv-skärmar med musik och olika filmer som spelades. Även kartor över vart planet befann sig på vägen, vilken rutt den tog, höjd och hastighet mm. Väldigt lyxigt.
Det enda olyxiga var att ingen av flygvärdinnorna pratade engelska. Inte ett ord!
När jag skulle förklara min flygrädlsa för dom så nickade dom och gick och hämtade en japansk nyhetstidning åt mig. Dom förstog inte ordet turbulens, utan förklarade att vädret var fint i Peking idag. Hmm, inte så roligt faktiskt.
I slutet fick vi även fylla i typ 100 papper om man var smittad med svininfluensan och hur dom kunde nå mig om någon på planet skulle bli smittad, och innan man fick gå av kom personal in med värsta skyddutrusningen (munskydd, handskar mm) för att ta tempen på allihopa, om någon hade några symptom. Ganska läbbigt. Men ingen fara, smittan finns ju i större utsträckning än här.

Väldigt många nya intryck idag, dags för lite sömn.
Godnatt så länge!

Om ett dygn...

...är jag på flygplatsen i Frankfurt och väntar på att mitt plan ska lyfta mot Peking. Helt sjukt ju!
Men redan då har min resa hållt på i ett bra tag. 4 timmar ner till Köpenhamn, sedan flyg till Frankfurt.
Kommer vara helt slut när jag kommer fram. Hoppas verkligen jag får sömn på långflyget, eller om dom kanske visar någon bra fim.. Har mitt Comfort resekit med mig som jag fick av mormor. Ljudisolserande öronproppar och ögonmask.

Åker från Åsa om 4 timmar, vad ska jag göra tills dess? Tiden går så lååångsamt just nu. Har precis kollat på ett avsnitt av Ally McBeal, Gud va sjuk den serien är egentligen. Sjukt bra, men också bara sjuk. Ally är ju instabilast i världen!
Calista Flockhart är virriga Ally McBeal

Borde kanske gå ut med Ronja en sväng igen.. Hon ser lite olycklig ut idag tycker jag allt, lite motion kommer göra susen.
Och förresten, om jag inte sagt det tidigare så kommer jag ju ha med mig min lilla miniAsus på resan, så ni kommer få uppdateringar om allt jag är med om!

Sista dagen i Svea rike

Igår funderade vi ut hur jag lättast skulle kunna anpssa mig efter tiden där borta utan att vara jetlagad i en vecka.
Fredrik tyckte att jag skulle vara vaken typ hela natten för att riktigt vända på dygnet. Jag tyckte det var en ganska bra idé. Att sova väldigt länge nu på förmiddagen istället. Då vänder jag såklart dygnet åt fel håll iofs, nu är det ju middagsdags där borta redan.. Men så att jag lättare kan sova på planet och sådär.
Jag lyckades hålla mig vaken till exakt 01, sen klarade jag helt enkelt inte mer. Tv, internet, tidningar..inget funkade.
Hur gammal på en skala äär jag egentligen?

Jaja, nu vaknade jag 10 timmar senare, utvilad och är redo för dagen. Ska packa ihop min lilla dator (men det gör jag allra sist), hitta något lämpligt handbaggage, bygga isär min säng och bokhylla mm mm.
Sedan ska jag prata med Laurence i Kina också, och göra en sista avckeckning så att hon verkligen kommer och möter mig på flygplatsen!

Kom förresten på varför jag somnade så snabbt igår kanske; det visades ett avsnitt av Lost på tv som jag febrilt försökte hänga med i. Herregud, jag fattade ju ingentng. Första typ 2 åren följde jag det som en galning, och då var det ju intressant med, sedan gick det utför. När dom började prata om folk på andra sidan ön som var onda och allt.
Men Sawyor (stavas han så?), Jack och Hurley var fortfarande kvar, klädda i konstiga sophämtarkläder typ. Jack kallades nu för Doc, och vad jag aldrig fattade var; Har dom kommit från ön än???
I slutet uppenbarade sig iallafall någon Dan igen, och det var tydligen veckans cliffhanger.
Snaaaark!

Lost har blivit en evighetsserie, men jag läste nånstans att dom är inne på sista versen nu.
Dom som fortfarande följer det säger dock att det är jättespännande.

Abba-feelings

Skulle precis skriva om hur bra Abba-musiken är när man vill bli på bra humör, men kom just på att den är ju perfekt precis när som helst!
Må bra-musik är ju givet att det är, men även vacker, mystisk, nynnig, utflippad. Dom har låtar som passar i alla tillfällen.

"Gimme, gimme, gimme (a man after midnight)" är min självklara favorit!
"Lay all your love on me" ligger även den högt på listan, men då får det vara duetten i Mamma Mia-filmens version.

Kolla vilken bild jag htittade på Abborna. Inte visste jag att utvik av denna aluminiumform var i deras stii!
(Björn ser mindre bekväm ut med nakenheten får jag säga...)

Vänsterhänt (och stolt?)

Jag har gjort en chockerande upptäckt! Visste ni att 13e augusti är De Vänsterhäntas Dag?
Det hade jag ingen aning om faktiskt. Den har funnits i 18 år i år, och är till för att uppmärksamma "mångfald", och de olika problem som vänsterhänta ständigt stöter på i vardagslivet.
Så eftersom jag då själv är vänsterhänt, grävde jag djupare i ämnet;

Det skiljer av någon anledning många procent mellan olika länder på hur många som är vänsterhänta, men mellan 4-11 % iallafall, i genomsnitt var tionde person. I Sverige är 83% högerhänta.
Historiskt sett har vi varit förtryckta, och fram till sent 1960-talet tvingades små barn att lära sig skriva med höger hand. De som inte klarade det speciellt bra (de vänsterhänta), ansågs vara lätt funktionshindrade..
Även om det är inte är så fortfarande, så uppstår det ständigt mindre situationer där man inte riktigt gör saker och ting lite lätt som högerhänta. Detta på grund av att allt är uppbyggt och skapat för den högerhänte människan!
Saxar, bestick, cyklar, skrivblock, konservöppnare, knäppa knappar, symaskiner, gitarrer, bilkörning! ...

Allt detta har jag dock lärt mig bemästra någorlunda bra faktiskt. Gitarrer har jag dock svår för, och en annan sak som är helt omöjlig är att styra musen till datorn när den ligger på högersidan (vilket den alltid gör)!

I övrigt är vänsterhänta starkt överepresenterade inom kreativa ämnen, såsom musiker, konstnärer och dansare. Det sägs även att de flesta superintelligenta tillhör vänsterhäntasläktet. (se listan nedför för bevis!)
Några nackdelar med "funktionshindret" är att vi har lättare för att hamna i olyckor (tex med motorsågar och annat konstruerat för högerhänta), sämre språkförmåga, och löper större risk att drabbas av schizofreni!

Jag läser att högerhänta är "slappare i hjärnan", medans vänsterhänta alltid tvingas använda båda händerna till olika saker, vilket stimulerar hjärnan. Anledningen till att vi har lättare för en del andra saker är för att vi använder högra halvan mer (och tvärtom med högerhänta), och den har ansvar för det rumsliga tänkandet.

Några kända (kreativa och smarta) vänsterhänta personer är;
Oprah Winfrey,
Albert Einstein,
Brad Pitt,
Robert De Niro....

Jag kunde inte ha bättre förutsättningar alltså, med tanke på i vilken liga jag spelar.. (om man bortser från schizofrenin och det där då).

Godmorgon

Sömn är så himla underskattad alltså! Idag och imorgon ska jag köra järnet när det gäller att sova, för efter det känns det inte som att det kommer vara högprioriterat på 2 månader.
Vad jag kommer sakna min underbara jumbosäng! Vi kommer få sova på skumpiga tåg i 10 timmar som har lika hög standard som Kungsbackapendeln, sovssalar med kanske främmande människor som snarkar och vill åt min dator, mm. Men ingen fara på färde, jag kommer försvara mig! Rånrisken är mycket lite i Kina, och jag kommer nog inte ha nåt emot att betala lite extra för att vi ska få ett eget rum.

Igår när jag kom hem låg det 600 yuan och väntade på mig. Min bror hade tydligen tagit sig i kragen och luskat fram pengarna han varit skyldig mig i all evighet och som jag aldrig trodde jag skulle se igen.
Och det är just nu som jag behöver dom som allra mest, tack Fredrik!

600 yuan är 700 kr, vilket kanske inte låter så mycket, men jag kommer klara
mig på det i några dagar faktiskt. (inklusive shopping!) Grymt eller!

Nä, nu ska jag upp o göra några övningar till FlygTrygg dvdn, ut på promenix med Ronja, sen in till stan och vaccinera mig, apoteket. packa iordning en del och slutligen lyxmiddag med favoriten fläskfilé i cidersås här hemma.
Oooh, och viktigast av allt; jag ska rösta idag! Passa på att se hur Åsaskolan ser ut också, och se tillbaka till alla (underbara?) minnen där. Hrmpf