Hainan!

Igårkväll sa vi hejdå till fastlandet. Nu ska vi inte tillbaka på ett bra tag. Ska bli så hiiimla härligt!
Vi tog först en 8 timmars sovbuss till Beihai. Det var en väldigt mysig buss, med typ 30 sängplatser. Sängplatser för små, smala dvärgar typ.. Som tur var lyckades jag och Laurence norpa åt oss en av de re dubbelsängarna som fanns, så på bredden fick vi lite mer plats. Men på längden var det knapert. Högljudda högtalana och tv-skärmar fanns det överallt med som spelade kinesisk, jobbig kareoke fram till typ 02. Det blev inte mycket sömn den natten..
Kom fram vid 05, lyckades neka 3000 taxichaufförer, och ta oss till McDonalds för att invänta soluppgång. Båten gick inte förrän 18 på kvällen, och var självklart även den framme 05 på morgonen. Seeegt. Tog oss till vandrarhemmet, som visade sig vara stängt fram till 08 på morgnarna. (Sov för övrigt som en sten under hela båtresan. Somnade vid 19 och vaknade 11 timmar senare, fortfarande aptrött.. Och båten ska vi inte ens prata om, såg ut som något de bärgat från havets botten, och att den innan den ens sjönk redan såg ut som ett ruckel.. Men vi kom framåt iallafall..)

Igår innan färjan tog vi några timmar på stranden, men det behövdes inte många minuter innan jag kände att solen och vinden inte gjorde så gott för mitt halsont. Nu har jag inte ont i halsen längre, men det har övergått till näsan istället, och jag får fruktansvärda nysattacker. Ni vet när man kan gå runt i typ 10 min och kisar och drar på näsan och känner att en nysning är på gång hela tiden.. Och sen släpper det loss som tusan och så kommer det 300 på raken. Där är jag nu.
Så idag skippar vi stranden (Laurence har ändå bränt sig lite redan). Dessutom är vi bara i Haikou, vilket är öns huvudstad, så det är en bra bit till nån skaplig strand. Men vi planerar bara att stanna i Haikou tills imorgon, sedan ska vi ta oss till Wanning, där det finns myyyycket goda badmöjligheter. Som vi har längtat!
Det är väldig varmt just nu, svettades redan vid 09 imorse. (Egentligen började det redan vid 08, men jag tänkte att ni ändå inte skulle tro mig om jag sa det). Men hettan gör inte så mycket. Vi har grävt fram bikinisarna, sommarklänningarna, brillorna och sunlotionen, så nu njuter vi.
Dock borde jag kanske nämna att vi (tillsammans med alla andra), gömmer oss inomhus under de värsta timmarna, och jag har redan druckit 2 liter vatten.

Nu ska vi sätta oss o smaska på några mangos och drakfrukter som vi köpt, sedan bege oss ut på lite sightseeing.
Hade tänkt lägga upp lite bilder, men orkar inte resa mig och gå bort till min kamera för överföring. Är rädd att det kanske sätter igång ännu en nysattack. Ha överseende, jag är sjuk på min semester!